Duurzaamheidsprofiel van scholen. Een vergelijking tussen Eco-Schools en 'gewone scholen' gelegen in de stedelijk en landelijk gebied

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2017-01-24

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Het doel van deze thesis is het vinden van verschillen in duurzaamheidsprofielen die er toe doen tussen Eco-Schools en gewone scholen enerzijds en tussen laagstedelijke en hoogstedelijke scholen anderzijds. Dit leidde tot twee hoofdvragen: ‘Welke duurzaamheidsprofielen leveren Eco-Schools op en hoe verhouden deze duurzaamheidsprofielen zich tot gewone scholen?’ en ‘in hoeverre is de stedelijkheidsgraad van invloed op het duurzaamheidsbesef van leerlingen?’ Het genoemde duurzaamheidsprofiel bestaat uit verbruiksgegevens, het duurzaamheidsbesef van leerlingen, duurzaamheidsmaatregelen en -motieven en een duurzame transitie. In het theoretisch kader worden vijf theoretische invalshoeken uiteengezet. In het derde hoofdstuk wordt de methodologie toegelicht, die deels kwantitatief is (survey van 2000 leerlingen) en deels kwalitatief (21 interviews met leraren/personeel). In het vierde hoofdstuk wordt de data geanalyseerd, waaruit blijkt dat er geen significant verschil is tussen laag- en hoogstedelijke scholen en Eco-Schools en gewone scholen wat betreft het duurzaamheidsbesef van leerlingen. Eco-Schools scoren wel beter dan gewone scholen wat betreft de positionering in het duurzame transitie-traject en het gasverbruik, maar niet wat betreft elektra- en waterverbruik. Dit is terug te lezen in het vijfde en laatste hoofdstuk, de conclusie.

Description

Citation

Supervisor

Faculty

Faculteit der Managementwetenschappen