De invloed van logodesign.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-08-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit onderzoek was gericht op de invloed van logocomplexiteit en productbetrokkenheid op de beoordeling van logo’s en merken. Er werd hierbij gekeken naar het effect op merkattitude en logowaardering. Daarnaast werd er gekeken welke rol merkbewustzijn hierbij speelde. Op basis van theorie werd verwacht dat zowel logocomplexiteit als productbetrokkenheid van invloed zouden zijn op de merkattitude en logowaardering, en dat merkbewustzijn hier een rol in zou spelen. Er is gebruik gemaakt van een experiment met een mixed design, met als tussenproefpersoonfactor Complexiteit en binnensubjectfactor Productbetrokkenheid. Hierbij werd gebruik gemaakt van 6 verschillende logo’s, van 2 verschillende merken. Dit betrof zowel een merk van een product met lage betrokkenheid, als een merk van een product met hoge betrokkenheid. Bij de logo’s werd de visuele complexiteit van het design gemanipuleerd. Er waren hierbij drie condities, namelijk: simpel, neutraal en complex. Er deden 111 participanten mee aan het experiment. Deze werden random verdeeld over de drie condities. De resultaten bleken niet overeen te komen met de verwachtingen. Logocomplexiteit bleek geen rol te spelen bij zowel de merkattitude als de logowaardering. Productbetrokkenheid bleek wel invloed te hebben op de logowaardering. Het effect hiervan was echter klein. De mate van merkbewustzijn speelde in geen enkel geval een rol op de beoordeling.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren