"Het maakt het feest niet leuker, het maakt jou leuker": Een kwalitatieve studie naar framing binnen de populaire Nederlandse ‘partydrugscultuur'

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-08-31
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het gebruik van partydrugs is een groeiende trend in de populaire Nederlandse drugscultuur. Deze studie beoogd meer inzicht te creëren in de belevingswereld van partydrugsgebruikers door culturele frames te identificeren die gebruikt worden door leden van de partydrugscultuur. Tevens is onderzocht in hoeverre deze frames terugkwamen in frames van drugspreventiecampagnes. Methoden: Gebruikersframes zijn door inductieve analyse geïdentificeerd in 140 drugsvideo’s op YouTube en in persoonlijke communicatie door een focusgroep te houden met 9 partydrugsgebruikers. Campagneframes werden door inductieve analyse geïdentificeerd in een corpus van online beschikbaar materiaal gericht op het minimaliseren van partydrugs gerelateerde risico’s (Hoe overleef ik een festival, Witte Waas, Celebrate Safe, XTCFACTS.nl, (F)outgaan is nooit oké, Unity). Resultaten: Onder gebruikers van partydrugs bleken de volgende frames te bestaan: Losgaan frame, Feest frame, Taboe frame, Controle frame, Sociale omgeving frame, Gezichtsverlies frame. In campagnemateriaal werden vooral elementen van het Feest frame en Losgaan frame gebruikt. Conclusie: Resultaten sluiten grotendeels aan bij eerdere studies naar het gebruik van drugs, maar boden meer verdieping door de uiteenzetting van concrete frame-elementen (probleemdefinitie, oorsprong, oplossing, moreel oordeel, culturele opvattingen). Inzichten in de onderlinge samenhang van frames viel op te merken. Discussie: Uitkomsten bieden waardevolle implicaties voor de praktijk die geïnterpreteerd kunnen worden in het kader van de ontwikkeling van richtlijnen voor voorlichting en educatie omtrent partydrugsgebruik. Kernwoorden: partydrugs, populaire drugscultuur, framing, culturele frames, gezondheidscommunicatie, inductieve frameanalyse
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren