Interne communicatie in organisatieveranderingen: een empirisch onderzoek naar de rol van communicatie bij de reorganisatie van de Nationale Politie Nederland vanuit het perspectief van de manager.

Keywords

No Thumbnail Available

Issue Date

2017-06-05

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

In dit onderzoek is gekeken naar de rol van communicatie bij de reorganisatie van de Nationale Politie vanuit het perspectief van leidinggevenden, die verantwoordelijk waren voor de implementatie van de verandering. Door middel van diepte-interviews zijn twaalf leidinggevenden uit verschillende eenheden aan het woord gelaten over hoe zij communicatie gebruiken tijdens het implementeren van veranderingen. Uit deze interviews bleek dat informeren, communicatieklimaat, onzekerheid en weerstand inderdaad belangrijke componenten zijn die positief beïnvloed kunnen worden door communicatie. Commitment is meer een intrinsieke motivatie en daarom lastig te beïnvloeden. Vertrouwen is ook lastig te beïnvloeden omdat dit ligt aan het karakter van de leidinggevende en de relatie met de medewerker; vooral binnen de Nationale Politie ligt dit ingewikkeld. Het model mist de concepten ‘cultuur’ en ‘externe beeldvorming’. Ook deze concepten zijn, volgens de leidinggevenden, van invloed op de weerstand van de medewerkers en kunnen beïnvloed worden door interne communicatie.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren