Privatisering in het parkeerdomein : Verkennende studie naar de toepasbaarheid van denkbeelden op het gebied van privatisering en marktwerking in het parkeerdomein

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2013-10
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Door het grote belang van de auto in de Nederlandse samenleving heeft ook parkeren een vooraanstaande rol in het ruimtelijk beleid. Het aantal openbare parkeerplaatsen in Nederland is ongeveer 8,9 miljoen, waarvan het grootste gedeelte ongereguleerd is en in handen is van lokale overheden. De kosten voor de voorziening in parkeren zijn enorm: per jaar zijn de maatschappelijke kosten (inclusief externe effecten) voor het parkeerdomein €5,6 miljard terwijl slechts 17 procent van dit bedrag wordt terugverdiend aan parkeren. Dit betekent dat naast de gebruiker, vooral de belastingbetaler openbare parkeerplaatsen van de gemeente subsidieert. In de toekomst zal het aantal auto’s verder stijgen en evenredig ook de vraag naar parkeerruimte, wat met de huidige structuur flinke kosten met zich meebrengt. Privatisering van het parkeerdomein zou uitkomst kunnen bieden, omdat op deze manier geld verdiend kan worden aan verkoop of aanbesteding terwijl investeringen en onderhoud voor rekening komen van de markt. Het doel van dit onderzoek is het analyseren van mogelijke manieren van privatisering om vervolgens verschillende modellen van privatisering voor het parkeerdomein op te stellen en te achterhalen wat de effecten zijn van elk van de modellen. De onderzoeksvraag: “welke mogelijke modellen bestaan er voor de privatisering van het parkeerdomein en welke effecten zouden kunnen optreden op bij elk van de modellen?”
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen