Bedrijven Investeringszone in winkelgebieden in Nederland, een zegen of een mislukking? Een onderzoek naar de succes- en faalfactoren van BI-zones in winkelgebieden

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2013-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De kwaliteit van winkelcentra en bedrijventerreinen is een belangrijke factor voor de aantrekkelijkheid van een onderneming voor de klant. De Nederlandse gemeenten verzorgen het basisniveau maar veel ondernemers hebben een hoger ambitieniveau (Ter Beek en Mosselman, 2006). Hiervoor is samenwerking met gemeenten en ondernemers noodzakelijk. Deze samenwerking komt echter moeilijk van de grond vanwege het free-riderprobleem. In het buitenland hebben ze hier een oplossing voor bedacht namelijk de Business Improvement Districts (BID). Naar dit voorbeeld is per 1 mei 2009 de experimentele wet Bedrijven Investeringszone (BIZ) van start gegaan. Deze experimentele periode is ten einde en een definitieve wet is in de maak. Met dit onderzoek is geprobeerd een bijdrage te leveren aan de vorming van de definitieve wet BIZ door inzicht te geven in de succes- en faalfactoren van BI-zones in winkelgebieden in Nederland. De centrale vraag hierbij luidt: Wat zijn de succes- en faalfactoren van BI-zones van winkelgebieden in Nederland en in hoeverre komen deze factoren overeen met de succes- en faalfactoren van BID’s? BID’s zijn zeer succesvol in het buitenland waardoor te verwachten is dat Nederland hiervan kan leren.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen