Openbaar vervoer in policentrische regio's : Een alternatieve invalshoek voor kwaliteitsanalyse

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2010-12
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Onder invloed van de mondiale discussie op vlak van milieuproblematiek en het ontstane duurzaamheidsdiscours is de grote afhankelijkheid van automobiliteit in stedelijke regio's in Nederland erkend als maatschappelijk probleem. Verdere groei van de automobiliteit is ongewenst en transitie naar openbaar vervoer als duurzame mobiliteitsvorm ligt voor de hand. Echter, alvorens een dergelijke transitie succesvol kan plaatsvinden, dienen typische tekortkomingen van openbaar vervoer ten opzichte van de auto te worden weggenomen. Onderzoek naar deze tekortkomingen is hierbij van cruciaal belang. Diverse onderzoeken hebben verondersteld dat tekortkomingen van OV zich relatief sterk manifesteren in moderne policentrische regio's. De sterke ruimtelijke spreiding van activiteiten en voorzieningen die kenmerkend is voor deze regio's, resulteert – veel meer dan in de monocentrische tegenhangers waar activiteiten centraal geconcentreerd zijn – in een zeer diffuus geheel van interactiepatronen waarin inwoners zeer uiteenlopende reisherkomsten en -doelen hebben. Dit maakt het opzetten van een OV-net dat het merendeel relevante reisdoelen en -herkomsten efficiënt verbindt, zeer moeilijk. Hierdoor blijft de kwaliteit van OV-systemen, alsmede hun competitiviteit ten opzichte van de auto, in policentrische regio's aanzienlijk achter. Voor de veronderstelde relatie tussen de vorm van een regio en OV-kwaliteit is echter nooit op systematische wijze wetenschappelijk bewijs geleverd. Door de analyse van deze relatie radicaal anders te benaderen vanuit de organisatie van vervoersnetwerken, geënt op de Knoop-plaatstheorie van Bertolini (1999), tracht dit onderzoek de kennis over de relatie tussen regiovorm en OV-kwaliteit aan te scherpen en een opmaat te vormen voor verdere research. Op deze wijze wordt invulling gegeven aan de lacune op het gebied van policentriciteit binnen het onderzoek naar vervoerskwaliteit. De onderzoeksvraag die uit deze doelstelling voortkomt, luidt: In hoeverre en op welke wijze verschilt de kwaliteit van openbaar vervoer in verhouding tot de auto tussen policentrische regio's en monocentrische regio's, volgens de Knoop-plaatstheorie?
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen