Abstract:
In dit onderzoek wordt gekeken naar het effect van de kenmerken tijd en perspectief in een narratief op de narratieve processen transportatie en identificatie en op de attitude ten opzichte van een gezondheidsboodschap in het narratief. Om antwoord te krijgen op de hoofdvraag “Wat is het effect van de kenmerken tijd en perspectief op de narratieve processen transportatie en identificatie in een narratief en op de attitude ten opzichte van de gezondheidsboodschap in het narratief?” en de hypotheses, werd het narratief dat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (2016) voor de HPV vaccinatie campagne gebruikte, gemanipuleerd. Er zijn vier verschillende versies geformuleerd, die online zijn voorgelegd aan proefpersonen. De proefpersonen moesten na het lezen van een van de vier narratieven een online vragenlijst invullen. Uit de resultaten bleek dat er geen effect van tijd op transportatie of attitude en geen effect van perspectief op identificatie was. Wel werd er een effect van perspectief op de attitude van de boodschap gevonden. Een verklaring voor dit resultaat is dat het gebruikte gemanipuleerde narratief over de HPV vaccinatie voor het experiment niet overtuigend genoeg was. In vervolgonderzoek zou er een andere (niet-bestaande) preventiegerichte campagne gebruikt kunnen worden met meer overtuigende elementen.