Het Verstaan van Verbonden Spraak in het NT2-Onderwijs.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2021-04-12
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het verstaan van de verbonden spraak van moedertaalsprekers kan een grote uitdaging zijn voor leerders van Nederlands als Tweede Taal (NT2). In verbonden spraak kunnen woorden anders uitgesproken worden. In het NT2-onderwijs komen leerders met name in aanraking met taal die is aangepast op hun niveau. Deze studie onderzoekt in hoeverre er in het NT2-onderwijs aandacht wordt besteed aan het verstaan van verbonden spraak. Daarvoor is een leerganganalyse gedaan en zijn NT2-docenten geïnterviewd. Daarnaast is een literatuurstudie uitgevoerd om te onderzoeken hoe verstavaardigheid van verbonden spraak het best getraind kan worden en met welke pedagogische factoren rekening gehouden moeten worden. Aan de hand van deze resultaten wordt een aantal aanbevelingen gedaan om het NT2-onderwijs met betrekking tot het verstaan van verbonden spraak te verbeteren. Uit het onderzoek is gebleken dat de aandacht die besteed wordt aan het verstaan van verbonden spraak vooral bestaat uit input waar verbondenspraakprocessen in voorkomen. Deze input bestaat voor een groot deel uit geacteerde fragmenten, waar minder afwijkende uitspraakvarianten in voorkomen dan in authentieke luisterfragmenten. De anbevelingen richten zich daarom op twee categorieën: het aanbieden van authentiek materiaal en het trainen van verstavaardigheid van verbonden spraak door middel van oefeningen en instructie. Op deze manier kan het verstaan van verbonden spraak zowel impliciet als expliciet getraind worden.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren