Een experimenteel onderzoek naar de explicietheid en positie van een persuasieve boodschap in een Entertainment Education-narratief en het effect op de overtuigingskracht bij schuldenaren.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-01-30
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Entertainment Education is een populaire communicatiestrategie die verhalen toepast om doelgroepen over verschillende onderwerpen te overtuigen. Hierbij wordt een verhaal geïntegreerd in een entertainmentprogramma om kijkers te amuseren en voor te lichten. EE trekt niet alleen eerder de aandacht, maar zou het vooral ervoor zorgen dat er minder weerstand ontstaat bij de kijker in vergelijking met traditionele persuasieve boodschappen. De verwachting is dat een expliciete boodschap in een EE-narratief een negatieve werking zou hebben op de overtuigingskracht, dan een EE-narratief zonder deze boodschap. Dit onderzoek toetste of de explicietheid van het EE-narratief ‘Een Dubbeltje Op Zijn Kant’, zonder of met een expliciete boodschap, en de positie van deze boodschap, aan het begin (forewarning) of eind, invloed heeft op de attitude, intentie en beliefs van schuldenaren. Ook is onderzocht of het EE-narratief cognitieve en emotionele weerstand opriep. In een tussenproefpersoon-experiment (N = 86) bestaande uit vier condities: een aflevering met een expliciete boodschap aan het begin conditie 1); een aflevering met een expliciete boodschap aan het eind (conditie 2); een aflevering zonder een expliciete boodschap (conditie 3); en een controlegroep die niet werd blootgesteld aan de aflevering (conditie 4). Na het bekijken van de aflevering werd direct een vragenlijst ingevuld. Resultaten wezen uit dat de explicietheid en positie van een persuasieve boodschap in een EE-narratief geen invloed hadden op de overtuigingskracht en de cognitieve en emotionele weerstand. Theoretisc! he en pra ktische implicaties van dit onderzoek worden besproken.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren