De invloed van kleur op de fit van kernwaarden en appreciatie bij bedrijfslogo's

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Authors

Issue Date

2015-06-22

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Hoewel het belang en de verschillende voordelen van logo’s en kleuren aan de hand van verscheidene onderzoeken in kaart zijn gebracht, is het onderzoek naar het effect van kleur op de Fit van kernwaarden met betrekking tot bedrijfslogo’s tot op heden beperkt. Dit onderzoek heeft getracht om door middel van een experiment waarbij het effect van kleuren op zowel de Fit van kernwaarden als Appreciatie werd gemeten, antwoord te geven op de volgende onderzoeksvraag: ‘Welke invloed heeft kleur op de Fit van kernwaarden en Appreciatie m.b.t. bedrijfslogo’s?’. Aan de hand van eenweg variantie-analyses is aangetoond dat de factor ‘kleur’ slechts bij één van de drie gebruikte logo’s een significant effect veroorzaakt. Tevens bleek in alle gevallen de conditie van het logo met gemixte kleuren zowel op het gebied van Appreciatie als de Fit tussen het logo en de kernwaarden hoger te scoren. Op basis van de resultaten van dit onderzoek kan worden geconcludeerd dat uitsluitend de factor ‘kleur’ geen waarschijnlijke voorspeller is van verschillen met betrekking tot de Appreciatie van bedrijfslogo’s en de Fit tussen de beoogde kernwaarden en het logo van bedrijven. Mogelijke verklaringen voor de bevindingen zijn de invloed van de vorm van het logo en persoonlijke voorkeuren van individuen met betrekking tot kleur.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren