Creatief, kritisch & cultureel: het spanningsveld tussen media- en kunsteducatie bekeken vanuit het perspectief van de kunstdocent

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-08-23
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Middelbare scholieren moeten tijdens hun schoolperiode vaardigheden en kennis opdoen die ze nodig hebben wanneer zij het volwassen en werkende leven betreden. Digitale leer- en communicatiemiddelen spelen een grotere rol dan ooit tevoren, waardoor de offline en online wereld steeds meer met elkaar verbonden raken. Het onderwijs speelt een belangrijke rol in de digitaliserende samenleving: de burgers van de toekomst moeten vaardigheden en kennis ontwikkelen om optimaal te kunnen functioneren in de gemedialiseerde maatschappij. Deze belangen worden vanuit zowel het wetenschappelijk als het maatschappelijke/politieke perspectief bevestigd, maar toch blijft het onderwijs zoekende op welke manier mediaeducatie vorm moet worden gegeven. Het bewust, kritisch en actief kunnen bewegen van burgers in onze gemedialiseerde maatschappij is de centrale gedachte binnen deze discussie, maar op welke wijze docenten op de middelbare school deze elementen onderwijzen blijft onduidelijk. Dit onderzoek draagt bij aan het onderzoeksterrein van cultuureducatie en legt nadruk op het kunstonderwijs en de rol die media-educatie hierin kan spelen. De visies vanuit de praktijk zullen aan de hand van de post-positivistische grounded theory methode worden gerelateerd aan wetenschappelijke studies en maatschappelijke/politieke publicaties. De motivatie om de nadruk te leggen op de relatie tussen het kunstonderwijs en media-educatie is voortgekomen uit de inhoudelijke raakvlakken die beide onderwijsgebieden met elkaar hebben. De hoofdvraag van dit onderzoek is: ‘Op welke manier geven kunstdocenten vorm aan het spanningsveld tussen media en kunsteducatie met betrekking tot de academische en maatschappelijke/politieke inzichten op dit terrein?’
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation