Framing van gezondheidsclaims op productverpakkingen met visuele kenmerken van A-merken en budgetmerken.

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2018-02-22

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Consumenten zijn zich bewust van gezonde voeding en het effect hiervan op de gezondheid. De voedingsmiddelenindustrie speelt hierop in door gezondheidsclaims te plaatsen op productverpakkingen die aansluiten bij deze gezonde levensstijl om zo producten aantrekkelijker te maken en de koopintentie te beïnvloeden. Gezondheidsclaims kunnen op verschillende manieren geframed worden, onder andere door winst- of verliesframing. Daarnaast kan er op basis van deze soort framing nog dieper onderscheid worden gemaakt, namelijk positieve en negatieve winst- en verliesframes. Er is alleen gewerkt met positieve winst- en verliesframes. Het is relevant om te onderzoeken wanneer positieve winst- en verliesframes wel effectief zijn, omdat hier nog geen eenduidig resultaat van is én niet eerder is onderzocht in dit specifieke domein. Er werden nieuwe factoren meegenomen, namelijk: Soort Verpakking (uiterlijk van een A-merk of een budgetmerk) en Productsoort (Halfvolle Melk, Havermout, Mayonaise en Pure Chocolade). De hoofdvraag van dit onderzoek was: In hoeverre beïnvloeden gezondheidsclaims en het visuele uiterlijk van productverpakkingen van verschillende producten de koopintentie van consumenten?

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren