Welke invloed heeft kleur op de perceptie van kernwaarden met betrekking tot bedrijfslogo’s?
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2015-06-01
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Logo’s zijn er om bedrijven te herkennen en om hun waarden uit te stralen. Uit voorgaand onderzoek is gebleken dat de complexiteit en de bekendheid van een logo van invloed zijn op de herkenning van een logo. In dit onderzoek werd getoetst of kleur, een nog niet eerder behandelde variabele, invloed had op de herkenning van de kernwaarden van een logo en op de appreciatie van een logo. Bovendien is er rekening gehouden met de variabelen: de herkenning van het logo, de herkenning van het bedrijf en de associaties die het logo oproept. Hiervoor werden 3 logo’s gebruikt van de organisaties Allstate, Appalachian Ohio en The Rockstar Foundation die gemanipuleerd werden naar koude, warme en gemixte kleurcategorieën, waarbij gebruik werd gemaakt van een 3x1 tussenproefpersoonsontwerp. Uit het onderzoek is gebleken dat kleur een minimale invloed heeft op de herkenning van de kernwaarden van een logo.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Letteren