Welke invloed heeft kleur op de perceptie van kernwaarden met betrekking tot bedrijfslogo’s?

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2015-06-01

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Logo’s zijn er om bedrijven te herkennen en om hun waarden uit te stralen. Uit voorgaand onderzoek is gebleken dat de complexiteit en de bekendheid van een logo van invloed zijn op de herkenning van een logo. In dit onderzoek werd getoetst of kleur, een nog niet eerder behandelde variabele, invloed had op de herkenning van de kernwaarden van een logo en op de appreciatie van een logo. Bovendien is er rekening gehouden met de variabelen: de herkenning van het logo, de herkenning van het bedrijf en de associaties die het logo oproept. Hiervoor werden 3 logo’s gebruikt van de organisaties Allstate, Appalachian Ohio en The Rockstar Foundation die gemanipuleerd werden naar koude, warme en gemixte kleurcategorieën, waarbij gebruik werd gemaakt van een 3x1 tussenproefpersoonsontwerp. Uit het onderzoek is gebleken dat kleur een minimale invloed heeft op de herkenning van de kernwaarden van een logo.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren