Personaliseren doet doneren? Een onderzoek naar de invloed van exemplars en directe aanspreking van de lezer ingezet in persuasieve communicatie gericht op het ontwikkelen van gewenste positieve attitudes en gedragsintenties van personen ten aanzien van stamceldonorschap.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-01-31
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek is onderzocht wat het effect is van het personaliseren van persuasieve gezondheidscommunicatie op het stimuleren van altruïstisch gezondheidsgedrag. Meer specifiek is getest of het afzonderlijke en gecombineerde gebruik van de personaliserende tekstelementen exemplar en directe aanspreking effect hadden op de ontwikkeling van positieve attitudes en doneerintenties bij de lezers in relatie tot stamceldonorschap. Verder is gekeken in hoeverre de processen van ‘emotie en ‘zelfreferentie’ hierin een rol speelden. Uit dit onderzoek bleek dat zowel het afzonderlijke als het gecombineerde gebruik van exemplar en directe aanspreking geen invloed had op de attitudes en de gedragsintenties van de respondenten. Daarnaast kwam uit de resultaten naar voren dat het gebruik van een exemplar niet heeft geleid tot de verwachte veranderingen in emotie en de directe aanspreking niet resulteerde in de verwachte toename van zelfreferentie. Van mediatie door deze processen kon daarom niet gesproken worden. Opvallend was echter wel dat de directe aanspreking in de wervingsadvertenties een verandering in het proces van emotie veroorzaakte, namelijk het stimuleren van het ervaren van emoties met een positieve emotievalentie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren