Een exploratief onderzoek naar het gebruik van video voor het uitdragen van merkwaarden en het motiveren van werknemers als onderdeel van internal brand management.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2017-12-14
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit onderzoek richt zich op de effectiviteit van een videoboodschap voor het versterken van een merk als onderdeel van internal brand management. De vraag die in het onderzoek centraal staat is: ‘In hoeverre slaagt een videoboodschap erin merkwaarden uit te dragen en werknemers te motiveren gedrag te vertonen conform de merkwaarden van een organisatie?’. Eerder onderzoek bevestigde het belang van communicatie om gedrag van werknemers ten behoeve van een merk te stimuleren, maar gaf weinig inzicht in de invulling van merkwaarden in een communicatiekanaal en de effectiviteit ervan voor de gedragsmotivatie van werknemers. Het Task-Technology Fit model werd in dit onderzoek gebruikt als theoretische verklaring. De invulling van merkwaarden in een videoboodschap en de effectiviteit ervan werd in de vorm van een casusstudie bij dienstverlener KPN empirisch geëxploreerd. De casusstudie bestond uit twee onderdelen. In onderdeel I werd gebruik gemaakt van een kwalitatieve inhoudsanalyse om de weerslag van merkwaarden in een videoboodschap met illustratieve voorbeelden te beschrijven. De resultaten impliceerden dat de geslaagdheid van de doorvertaling van merkwaarden in een videoboodschap afhankelijk is van de complexiteit van een merkwaarde. In onderdeel II werd een vragenlijst ingevuld door respondenten werkzaam als klantadviseur bij KPN Contact Eindhoven, waarin de samenhang tussen het herkennen van merkwaarden en de gedragsmotivatie van werknemers voor een communicatieboodschap via video en face-to- face communicatie werd onderzocht. Uit de resultaten bleek geen verschil in de herkenning van merkwaarden en de beoordeling van gedragsmotivatie tussen de twee communicatiekanalen. Er bleek wel een directe samenhang tussen beide variabelen te bestaan voor face-to-face communicatie en niet voor een videoboodschap. De implicaties uit de casusstudie zijn relevant voor het formuleren van vervolghypothesen en geven inzicht in communicatietechnieken om gedrag van werknemers conform de merkwaarden van een organisatie te beïnvloeden.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren