De effecten van Engelse slogans ten opzichte van de moedertaal in Nederland en Duitsland.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-01-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Engels wordt tegenwoordig steeds vaker gebruikt als uniforme taal in internationale reclamecampagnes. Naast dat het kosten bespaard voor de bedrijven, kan de Engels taal ook een Symbolische Waarde oproepen van moderniteit, internationaliteit en prestige. In dit onderzoek is de invloed van het Engels op de waardering van de participanten onderzocht. De Symbolische Waarde en het mere-exposure effect op verschillen tussen Nederlanders en Duitsers zijn hierin meegenomen. Met behulp van vier verschillende vragenlijsten, 132 participanten, diverse tweeweg variantie-analyses en een aantal t-toetsen is getracht de eerste stap in empirisch onderzoek op het gebied van de Symbolische Waarde te zetten. Enkele veelbelovende resultaten tonen dat nationaliteit en producttype van invloed zouden kunnen zijn op de mate van de Symbolische Waarde.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren