Het effect van perspectief en gelijkenis in een narratieve advertentie op identificatie, zelf-referentie, tegenargumenten en attitude.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-08-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het huidige onderzoek heeft de processen identificatie en zelf-referentie in een narratieve advertentie onderzocht. Hierbij werd gekeken hoe verschillende tekstuele verhaalelementen van invloed zijn op identificatie en zelf-referentie van de lezer en hoe deze vervolgens van invloed zijn op het bedenken van tegenargumenten en op de attitude van de lezer. Er werd experimenteel onderzoek uitgevoerd waarbij de proefpersonen één van de vier versies van een narratieve advertentie lazen. Identificatie werd gemanipuleerd door middel van het perspectief (eerste persoonsvorm versus derde persoonsvorm). Zelf-referentie werd gemanipuleerd door middel van gelijkenis tussen de lezer en het personage, namelijk het geslacht. Uit het experiment bleek dat het perspectief geen invloed heeft op de mate van identificatie. Ook bleek dat de gelijkenis tussen de lezer en het personage geen invloed heeft op de mate van zelf-referentie. Er werden ook geen significante resultaten gevonden op het bedenken van tegenargumenten of de attitude.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren