Gekochte herinneringen. Hoe souvenirs uit museumwinkels de herdenking van de Tweede Wereldoorlog beïnvloeden.

Keywords

No Thumbnail Available

Issue Date

2015-09-30

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

In 2015 is het 70 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog in Nederland is afgelopen. Maar hoewel nog maar een klein deel van de huidige bevolking de oorlog heeft meegemaakt, stijgt het aantal bezoekers voor de oorlogsmusea. Deze musea moeten echter nieuwe manieren vinden om de herinnering van de oorlog over te brengen op de huidige generatie. Souvenirs die verkocht worden in museumwinkels spelen hierbij een belangrijke rol. In deze scriptie worden de souvenirs die verkocht worden in drie verschillende museumwinkels geanalyseerd. Kitsch, nostalgie en de 'experience economy' zijn belangrijke concepten binnen deze analyse. De vraag die binnen dit onderzoek centraal staat is: Wat zeggen de souvenirs die te koop zijn in museumwinkels over de manier waarop de Tweede Wereldoorlog vandaag de dag in Nederland wordt herdacht?

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren

Specialisation