Het gebruik van narratieven in marketingcommunicatie.
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2016-05-30
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
In dit onderzoek is het effect van perspectief (ik, jij of zij-perspectief) van een narratieve advertentie op de processen identificatie, transportatie, en self-referencing van de lezer op de overtuigingskracht van de advertentie onderzocht. Op basis van voorgaand onderzoek zouden identificatie, transportatie en self-referencing in narratieve advertenties invloed kunnen hebben op de attitude tegenover het product en de koopintentie. Door middel van een experiment is getracht het antwoord op de hoofdvraag te vinden. Er is gebruik gemaakt van een tussenproefpersoon-ontwerp. Hierbij is een advertentie gemaakt, waarbij alleen onafhankelijke variabele verschilde: het perspectief. Er hebben in totaal 106 proefpersonen meegedaan aan het onderzoek en de advertenties in het ik, jij of zij-perspectief werden random toegewezen aan de respondenten door middel van het programma Qualtrics. Uit de resultaten is naar voren gekomen dat de hoofdvraag niet kan worden beantwoord. Er zijn geen significante effecten gevonden. Desalniettemin, opent dit onderzoek vele nieuwe deuren voor onderzoeken in de toekomst.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Letteren