De relatie tussen geslacht, Engelse woordenschat en het fonologisch bewustzijn van Nederlandse kinderen op een VVTO-school

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2016-07-13

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

In dit onderzoek is gekeken of kinderen op een VVTO-school beter presteerden op taken van het fonologisch bewustzijn naarmate ze een betere Engelse woordenschat hadden. Daarnaast werd gekeken of het geslacht van de kinderen van invloed was op hun prestaties. Aan het onderzoek deden 35 leerlingen mee met een gemiddelde leeftijd van 6,3 jaar. De kinderen kwamen uit groep drie van vier verschillende VVTO-scholen. Om de Engelse woordenschat te meten werd de Peabody Picture Vocabulary Test 4 (PPVT) (Dunn & Dunn, 2007) gebruikt. Om de drie taken (synthese, beginfoneem en foneemdeletie) van het fonologisch bewustzijn te meten werd het Screeningsinstrument Beginnende Geletterdheid (Cito, 2013) gebruikt. Uit het onderzoek bleek dat kinderen met een grotere Engelse woordenschat significant beter scoorden op de foneemdeletietaak van het fonologisch bewustzijn. Er werd geen significante relatie tussen geslacht en de Engelse woordenschat dan wel het fonologisch bewustzijn gevonden.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren