Dual-task paradigma als maat voor luisterinspanning: Een onderzoek naar het verschil in luisterinspanning op een dual-task tussen kinderen en jongeren met een unilateriaal cochleair implantaat en normaalhorende kinderen en jongeren van 5 t/m 18 jaar.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-11-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Op het gebied van cochleaire implantatie doen zich de laatste jaren veel veranderingen voor. Kinderen met een cochleair implantaat komen meer in het reguliere onderwijs terecht waar ze te maken krijgen met uitdagendere luisteromstandigheden. Dit heeft invloed op de luisterinspanning die geleverd moet worden. Het is belangrijk zowel unilateralen als normaalhorenden van 5 t/m 18 jaar te onderzoeken op de mate van luisterinspanning die zij nodig hebben in een stilte en ruis (schoolse) omgeving. Om de luisterinspanning te meten is er gebruik gemaakt van het dual-task paradigma. Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat zowel unilateralen als normaalhorenden van 5 t/m 18 jaar evenveel luisterinspanning nodig hebben voor de dual-task.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren