De rol van zelfcontrole in de effectiviteit van brand placement disclosures.

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2015-06-01

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Tegenwoordig wordt er steeds meer gebruik gemaakt van brand placement, het opnemen van merken in films en televisieprogramma’s. Brand placement is toegestaan door de EU, zo lang brand placement disclosures getoond worden om mensen ervan bewust te maken dat het programma reclame bevat. Onderzoek naar de effecten van disclosures op merkevaluatie heeft verschillende resultaten opgeleverd en tot op heden is er geen onderzoek gedaan naar het effect van zelfcontrole in deze samenhang. Dit onderzoek toetste de hypothese dat mensen met hoge zelfcontrole een merk minder positief zouden beoordelen na het zien van een disclosure, terwijl mensen met lage zelfcontrole een merk niet anders zouden beoordelen na confrontatie met een disclosure. Er werd geen significant interactie-effect gevonden van zelfcontrole en disclosure op merkattitude. Wel werd er een interactie-effect gevonden van zelfcontrole en disclosure op koopintenti! e. Mensen met lage zelfcontrole hadden een hogere koopintentie, maar alleen als ze niet met een disclosure geconfronteerd werden.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren