Visuele esthetiek en het mere exposre effect in advertenties.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2015-07-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Er bestaan tegenstrijdigheden in onderzoek over esthetische reacties van mensen binnen het visuele domein. Volgens de processing fluency theory van Reber et al. (2004) hebben mensen voorkeur voor stimuli die vloeiend verwerkt kunnen worden in tegenstelling tot meer uitdagende stimuli. Deze theorie sluit niet aan bij de omgekeerde U-vorm van Berlyne (1971), die juist stelt dat mensen een cognitieve prikkel op prijs stellen en voorkeur hebben voor meer uitdagende stimuli. Hekkerts dual process model (2003) zou een mogelijke verklaring bieden voor de discrepantie tussen deze theorieën. In dit dual process model werken twee tegengestelde verwerkingsmechanismen. Wanneer mensen stimuli automatisch verwerken, zouden zij meer voorkeur hebben voor bekende stimuli. Bij een meer bewuste of cognitieve verwerking, zouden mensen juist meer voorkeur hebben voor innovatieve en uitdagende stimuli. Op basis van Hekkerts dual process mod! el (2003) werd verwacht dat mensen bij herhaalde blootstelling meer voorkeur zouden hebben voor complexere stimuli dan bij eenmalige blootstelling. Dit onderzoek richt zich op het esthetisch plezier bij verschillende niveaus van complexiteit in afbeeldingen, in het bijzonder bij verschillende complexe visuele metaforen. In dit experimentele onderzoek (n = 237) is gekeken naar de invloed van herhaalde blootstelling op het esthetisch plezier bij visuele metaforen in tijdschriftadvertenties varierend in complexiteit. Er is gebruik gemaakt van een 3 (type advertentie: niet-metafoor, fusie en vervanging) x 2 (aantal blootstellingen: éénmalig of herhaaldelijk) onderzoeksdesign. De resultaten laten zien dat esthetisch plezier bij complexere stimuli hoger is dan bij eenvoudige stimuli, ongeacht het aantal blootstellingen. Herhaalde blootstelling aan een advertentie zorgde in het algemeen voor meer esthetisch plezier, ongeacht het type advertentie. Dit onderzoek heeft geen bewijs gevonden voor Hekkerts dual process model (2003), waarbij men alleen bij herhaalde blootstelling meer voorkeur zou hebben voor complexere stimuli. Uit vervolgonderzoek zal moeten blijken of een verklaring gevonden kan worden voor de tegenstrijdige theorieën over esthetische reacties binnen het visuele domein.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren