In de ban van de tweede ring; De sponsormarkt van NEC Nijmegen : Een studie naar de sectorale en geografische reikwijdte van de sponsormarkt van bvo N.E.C. Nijmegen
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2006-03-15
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
N.E.C. Nijmegen is één van de 38 betaald voetbalorganisaties (bvo’s) in Nederland. Sinds de
invoering van het betaalde voetbal in Nederland doet N.E.C. (opgericht op 15 november
1900) mee aan de Nederlandse profcompetitie. N.E.C. is na een verleden in eerste divisie,
sinds 1994-1995 actief in de eredivisie. Het (betaald) voetbal is van een non-profit activiteit
uitgegroeid tot een economische branche waarin veel geld omgaat. Ook de maatschappelijke
functie van sport in het algemeen en betaald voetbal in het bijzonder is aanzienlijk, hoewel
de wetenschappelijke wereld het fenomeen lang heeft genegeerd. Sport neemt een
belangrijke functie in bij het gevoel van territorialiteit van mensen. Regionale identiteiten
lijken aan belang te winnen in een tijd van toenemende globalisering, hetgeen zich duidelijk
manifesteert in onder andere sport(wedstrijden). Meerdere auteurs stellen dat regionalisme,
territorialiteit, topofilie en place attachment gemakkelijk tot uitdrukking komen in de sport
en de beleving van de supporter.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen