De creatieve industrie : een nieuwe motor achter de economie? Een studie naar de economische waarde van de creatieve industrie voor de provincie Noord-Brabant

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2006-01-19
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De creatieve industrie is hot. Sinds de verschijning van het boek “The Rise of the Creative Class” van Richard Florida staan begrippen als de creatieve klasse en de creatieve industrie volop in de belangstelling, zowel op wetenschappelijk gebied als in de beleidspraktijk. Terwijl wetenschappers zich buigen over de vraag of Florida met zijn theorieën een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan nieuwe economisch-geografische theorievorming, hebben beleidsmakers de theorieën rond de creatieve klasse en creatieve industrie omarmt. Er zijn de laatste jaren veel onderzoeken en beleidsrapporten verschenen die het creatieve potentieel van regio’s en steden in kaart heeft gebracht. Hierbij is er echter, door de overvloed aan rapporten en onderzoeken, wel een hype sfeer ontstaan rond het onderwerp. Hierdoor wordt er aan de kern van de theorievorming rond de creatieve sector en de economische waarde die de creatieve industrie kan hebben voor de (regionale) economie, nog wel eens voorbij gegaan. In deze onderzoeksscriptie wordt de theorievorming rond de creatieve industrie geanalyseerd, zal er een model neergezet worden die de positie en de waarde van de creatieve industrie binnen een regionale economie weergeeft en zal er bekeken worden in welke mate de creatieve industrie een bijdrage kan leveren aan de economische ontwikkeling van de provincie Noord-Brabant. Centrale vraag in dit onderzoek luidt dan ook: In hoeverre kan de ontwikkeling van de creatieve industrie leiden tot een groei van de Noord-Brabantse economie?
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen
Specialisation