De creatieve industrie : een nieuwe motor achter de economie? Een studie naar de economische waarde van de creatieve industrie voor de provincie Noord-Brabant
Keywords
Loading...
Files
Authors
Issue Date
2006-01-19
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De creatieve industrie is hot. Sinds de verschijning van het boek “The Rise of the Creative
Class” van Richard Florida staan begrippen als de creatieve klasse en de creatieve industrie
volop in de belangstelling, zowel op wetenschappelijk gebied als in de beleidspraktijk.
Terwijl wetenschappers zich buigen over de vraag of Florida met zijn theorieën een
belangrijke bijdrage heeft geleverd aan nieuwe economisch-geografische theorievorming,
hebben beleidsmakers de theorieën rond de creatieve klasse en creatieve industrie omarmt. Er
zijn de laatste jaren veel onderzoeken en beleidsrapporten verschenen die het creatieve
potentieel van regio’s en steden in kaart heeft gebracht. Hierbij is er echter, door de overvloed
aan rapporten en onderzoeken, wel een hype sfeer ontstaan rond het onderwerp. Hierdoor
wordt er aan de kern van de theorievorming rond de creatieve sector en de economische
waarde die de creatieve industrie kan hebben voor de (regionale) economie, nog wel eens
voorbij gegaan. In deze onderzoeksscriptie wordt de theorievorming rond de creatieve
industrie geanalyseerd, zal er een model neergezet worden die de positie en de waarde van de
creatieve industrie binnen een regionale economie weergeeft en zal er bekeken worden in
welke mate de creatieve industrie een bijdrage kan leveren aan de economische ontwikkeling
van de provincie Noord-Brabant. Centrale vraag in dit onderzoek luidt dan ook: In hoeverre
kan de ontwikkeling van de creatieve industrie leiden tot een groei van de Noord-Brabantse
economie?
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen