Kiezen voor een regionaal profiel : Een onderzoek naar de potentie van de regio Venlo op het gebied van regiomarketing en –branding
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2012-07-30
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Niet iedere plaats weet een plek in ons geheugen te verwerven. Dit is alleen weggelegd voor plaatsen
waar we via de media, de verhalen van vrienden of eigen ervaringen mee in aanraking komen.
Hierdoor vormt ieder een persoonlijk beeld van een plaats. Dit beeld beïnvloedt ons gedrag. De
keuze om ergens te gaan wonen, werken of winkelen wordt namelijk niet alleen op rationele, maar
ook op emotionele zaken gebaseerd. Om deze reden is een positieve beeldvorming voor plaatsen van
groot belang. Place marketing en branding kunnen hierbij helpen. Het doel van place marketing is om
bepaalde doelgroepen met behulp van marketingmiddelen tot een gewenst gedrag te verleiden.
Belangrijk is dat deze marketingmiddelen strategisch worden ingezet zodat deze elkaar versterken.
Place marketing behelst dus veel meer dan enkel het inzetten van promotiemiddelen of het
bedenken van een pakkende slogan met een mooi logo. Het gaat juist om het strategisch richting
geven aan de gehele beleidsvoering van een plaats. Hierbij worden de wensen en behoeften van
geselecteerde doelgroepen afgestemd op de kwaliteiten die de desbetreffende plaats te bieden
heeft. De laatste jaren wordt er steeds meer aandacht besteedt aan een specifieke vorm van place
marketing genaamd place branding. Waar place marketing zich laat leiden door de markt en probeert
om vraag en aanbod bij elkaar te brengen, gaat place branding uit van een zelfgekozen visie, missie
en identiteit. Het doel van place branding is om van een plaats een merk te maken waar mensen
waarde aan hechten. Dit moet ertoe leiden dat het merk het gedrag van mensen beïnvloedt. Hoewel
er veel overeenkomsten zijn tussen place marketing en branding, zorgt het verschil in insteek ervoor
dat beleidsbepalers een keuze voor één van beide disciplines moeten maken. Deze keuze bepaald
immers welk beeld er van de plaats gecommuniceerd gaat worden.
De plaats waar dit onderzoek op is gericht, is de regio Venlo. Deze regio is afgeleid van het
geografische gebied dat wordt bestreken door zeven gemeenten in Noord-Limburg. Het gaat om de
gemeenten Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Venray. Deze
gemeenten werken met elkaar samen binnen het vrijwillige samenwerkingsverband Regio Venlo
(met hoofdletter). Het onderzoeksprobleem wordt gevormd door het feit dat men zich binnen de
Regio Venlo afvraagt op welke manier men de regio het best kan profileren. Dit is een belangrijke
vraag omdat de regio Venlo de komende jaren te maken krijgt met vergrijzing, ontgroening, een
krimpende potentiële beroepsbevolking en gemeentelijke budgetten die onder druk staan. Kan het
inzetten van regiomarketing of –branding hier een oplossing voor bieden? Om te bepalen of
regiomarketing of –branding hierbij kan helpen, is onderzocht in hoeverre de regio Venlo hier
geschikt voor is. Het doel van dit onderzoek is dus om inzicht te geven in de potentie van de regio
Venlo op het gebied van regiomarketing en –branding. Dit inzicht is verkregen door
wetenschappelijke inzichten te combineren met interviewresultaten en deskresearch. Voordat men
binnen de regio Venlo echter besluit om wel of niet met regiomarketing of –branding te gaan
werken, dient vastgesteld te worden of hier draagvlak voor is. Uit de interviews met ambtenaren en
bestuurders van de regiogemeenten en vertegenwoordigers van de Regio Venlo, Greenport Venlo,
Stichting Promotie Noord Limburg, NV Regio Venlo is gebleken dat dit draagvlak aanwezig is. Hoewel
er sprake is van draagvlak, zal het lastig worden om iedereen tevreden te houden. Iedere partij
verbindt namelijk bepaalde voorwaarden aan het verlenen van steun. Het kiezen voor een bepaalde
invulling van de regionale marketing of branding wordt daarnaast bemoeilijkt door het feit dat men
binnen de regio Venlo in onvoldoende mate weet wat beide begrippen inhouden. Zonder deze
basiskennis kunnen er misverstanden en verkeerde verwachtingen ontstaan.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen