Kiezen voor een regionaal profiel : Een onderzoek naar de potentie van de regio Venlo op het gebied van regiomarketing en –branding

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2012-07-30
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Niet iedere plaats weet een plek in ons geheugen te verwerven. Dit is alleen weggelegd voor plaatsen waar we via de media, de verhalen van vrienden of eigen ervaringen mee in aanraking komen. Hierdoor vormt ieder een persoonlijk beeld van een plaats. Dit beeld beïnvloedt ons gedrag. De keuze om ergens te gaan wonen, werken of winkelen wordt namelijk niet alleen op rationele, maar ook op emotionele zaken gebaseerd. Om deze reden is een positieve beeldvorming voor plaatsen van groot belang. Place marketing en branding kunnen hierbij helpen. Het doel van place marketing is om bepaalde doelgroepen met behulp van marketingmiddelen tot een gewenst gedrag te verleiden. Belangrijk is dat deze marketingmiddelen strategisch worden ingezet zodat deze elkaar versterken. Place marketing behelst dus veel meer dan enkel het inzetten van promotiemiddelen of het bedenken van een pakkende slogan met een mooi logo. Het gaat juist om het strategisch richting geven aan de gehele beleidsvoering van een plaats. Hierbij worden de wensen en behoeften van geselecteerde doelgroepen afgestemd op de kwaliteiten die de desbetreffende plaats te bieden heeft. De laatste jaren wordt er steeds meer aandacht besteedt aan een specifieke vorm van place marketing genaamd place branding. Waar place marketing zich laat leiden door de markt en probeert om vraag en aanbod bij elkaar te brengen, gaat place branding uit van een zelfgekozen visie, missie en identiteit. Het doel van place branding is om van een plaats een merk te maken waar mensen waarde aan hechten. Dit moet ertoe leiden dat het merk het gedrag van mensen beïnvloedt. Hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen place marketing en branding, zorgt het verschil in insteek ervoor dat beleidsbepalers een keuze voor één van beide disciplines moeten maken. Deze keuze bepaald immers welk beeld er van de plaats gecommuniceerd gaat worden. De plaats waar dit onderzoek op is gericht, is de regio Venlo. Deze regio is afgeleid van het geografische gebied dat wordt bestreken door zeven gemeenten in Noord-Limburg. Het gaat om de gemeenten Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Venray. Deze gemeenten werken met elkaar samen binnen het vrijwillige samenwerkingsverband Regio Venlo (met hoofdletter). Het onderzoeksprobleem wordt gevormd door het feit dat men zich binnen de Regio Venlo afvraagt op welke manier men de regio het best kan profileren. Dit is een belangrijke vraag omdat de regio Venlo de komende jaren te maken krijgt met vergrijzing, ontgroening, een krimpende potentiële beroepsbevolking en gemeentelijke budgetten die onder druk staan. Kan het inzetten van regiomarketing of –branding hier een oplossing voor bieden? Om te bepalen of regiomarketing of –branding hierbij kan helpen, is onderzocht in hoeverre de regio Venlo hier geschikt voor is. Het doel van dit onderzoek is dus om inzicht te geven in de potentie van de regio Venlo op het gebied van regiomarketing en –branding. Dit inzicht is verkregen door wetenschappelijke inzichten te combineren met interviewresultaten en deskresearch. Voordat men binnen de regio Venlo echter besluit om wel of niet met regiomarketing of –branding te gaan werken, dient vastgesteld te worden of hier draagvlak voor is. Uit de interviews met ambtenaren en bestuurders van de regiogemeenten en vertegenwoordigers van de Regio Venlo, Greenport Venlo, Stichting Promotie Noord Limburg, NV Regio Venlo is gebleken dat dit draagvlak aanwezig is. Hoewel er sprake is van draagvlak, zal het lastig worden om iedereen tevreden te houden. Iedere partij verbindt namelijk bepaalde voorwaarden aan het verlenen van steun. Het kiezen voor een bepaalde invulling van de regionale marketing of branding wordt daarnaast bemoeilijkt door het feit dat men binnen de regio Venlo in onvoldoende mate weet wat beide begrippen inhouden. Zonder deze basiskennis kunnen er misverstanden en verkeerde verwachtingen ontstaan.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen