Het Nieuwe Werken : De kantorenmarkt 2.0
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2012-10
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De huidige economische ontwikkelingen waar Europa, Nederland en de stadsregio Arnhem Nijmegen mee te
maken hebben, zijn de drijfveer voor overheid en bedrijven om het roer om te gooien. Daarnaast spelen
technologische en maatschappelijke veranderingen een grote rol in de manier waarop organisaties ingedeeld zijn.
Doordat mensen en bedrijven zich alsmaar blijven ontwikkelen zorgt dit voor een veranderende vraag naar
bijvoorbeeld vastgoed. Daarnaast acteren organisaties op een andere manier in de ruimte dan voorheen. Dit komt
doordat organisaties voorheen vooral in het teken stonden van het proces en niet zozeer in dat van de
medewerkers. Er werd nauwelijks geluisterd naar de medewerkers ‘op de vloer’ en vooral beredeneerd vanuit het
oogpunt van het proces. Zo werd vastgoed dan ook ingedeeld en dit was ook leidend voor organisaties wanneer
het aankwam op het verplaatsen in de ruimte. De klassieke locatietheorieën zijn hier een voorbeeld van en zijn
dan ook gericht op het minimaliseren van de kosten in het kiezen van de ideale locatie. Echter hebben
economische, technologische en maatschappelijke veranderingen van nu nieuwe organisatievormen en manieren
van werken doen ontstaan gebaseerd op vrijheid, eigen regelruimte, zelfsturing, vertrouwen, innovatie en
flexibiliteit. In deze nieuwe organisatievorm (Het Nieuwe Werken) staat de mens centraal. Het Nieuwe Werken
laat organisaties op een andere wijze opereren. Er ontstaat als het ware een andere manier van aansturen en
samenwerken, waardoor er beter gereageerd kan worden op wensen en eisen van de diversen stakeholders. Dit
vraagt nadrukkelijk een stijl van leidinggeven die deze wijze van werken stimuleert en mogelijk maakt. Deze
nieuwe manier van werken vraagt ook een andere invulling van vastgoed en van werkplekken. Daarnaast zorgt
Het Nieuwe Werken ervoor dat organisaties anders kijken naar de ideale locatie. Er wordt namelijk meer
rekening gehouden met de medewerker en niet-economische aspecten spelen een grotere rol dan voorheen. Al
deze veranderingen in acht genomen, wat zijn dan de gevolgen voor de courantheid van de kantoorlocaties in de
stadsregio Arnhem Nijmegen ten aanzien van Het Nieuwe Werken? En wat is de precieze invloed van Het
Nieuwe Werken op de ruimtelijke strategiekeuze van dienstverlenende bedrijven? Dit onderzoek heeft getracht
deze vragen te beantwoorden door allereerst de ruimtelijke strategiekeuze van organisaties uiteen te zetten
gevolgd door de principes van Het Nieuwe Werken en de veranderende rol van werkplekken, kantoorvastgoed
en kantoorlocaties. Vervolgens is de koppeling met de empirie gemaakt door organisaties in de stadsregio
middels een enquête hun mening te laten ventileren betreffende Het Nieuwe Werken. De literatuurstudie
tezamen met de resultaten van de enquête hebben de basis gelegd voor het tweede onderdeel van het onderzoek
namelijk de analyse van het onderzoeksgebied, de stadsregio Arnhem Nijmegen. De analyse van het
onderzoeksgebied bestaat uit 3 onderdelen waarin zowel subjectiviteit als objectiviteit een rol spelen. Een
beoordeling op gebiedsniveau (objectief en subjectief) en een beoordeling op objectniveau. Omdat subjectiviteit
een grote rol speelt in de beoordeling van de niet-economische aspecten is dit onderdeel alsmede de beoordeling
van de objecten uitgevoerd door een zestal vastgoedprofessionals die actief zijn in het onderzoeksgebied.
Tezamen met de beoordeling van de kantoorlocatie op bereikbaarheid en voorzieningenniveau is de courantheid
van de kantoorlocaties in de stadsregio Arnhem Nijmegen bepaald. Op basis van de analyse van alle
kantoorlocaties in de Stadsregio Arnhem Nijmegen is gebleken dat de centrumlocatie in zowel Arnhem als in
Nijmegen voldoet aan de eisen van organisaties die (willen) werken volgens de principes van Het Nieuwe
Werken. Naast de centrumlocaties biedt Nijmegen zuid ook wat HNW organisaties van een locatie en de
objecten verwachten. De ligging van de drie kantoorlocaties en het gevarieerde aanbod van voorzieningen
betekenen een voorsprong op de overige kantoorlocaties. Medewerkers vinden het prettig om in de lunchpauze
gebruik te kunnen maken van vele voorzieningen, er is een mogelijkheid om met klanten in de nabije omgeving
te lunchen, de kinderen kunnen eventueel terecht bij de kinderopvang in het gebied en tevens kan er gebruik
worden gemaakt van een of meerde sportscholen. De bereikbaarheid is optimaal omdat de op- en afritten van de
dichtstbijzijnde snelwegen binnen 10 minuten te bereiken zijn en het openbaar vervoer in de gebieden (een
station en een transferium) zorgt voor kortere reistijden. Daarnaast voldoet het merendeel van de objecten dat
wordt aangeboden in deze gebieden aan de belangrijkste eisen die gesteld worden aan een kantoorpand wanneer
HNW een rol speelt binnen de organisatie.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen