Ons-soort-ouderscholen : Een onderzoek naar schoolkeuzemotieven als verklaring voor de segregatie in het basisonderwijs in Nijmegen

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2010-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Nederland heeft een lange geschiedenis van verzuild onderwijs, waarin scholen gescheiden waren naar religie. Ondanks de secularisatie van de maatschappij vormen veel scholen in Nederland echter nog steeds geen adequate afspiegeling van de maatschappij. De scholen zijn niet langer gescheiden naar religie, maar vaak wel naar sociaal-economische positie en/of etnische afkomst. Vaak wordt er in deze context gesproken van ‘zwarte’ en ‘witte’ scholen. Deze termen wekken echter de indruk dat het louter om een etnische scheiding van leerlingen gaat, terwijl het tevens een sociaal-economisch verschijnsel is. De segregatie in het onderwijs wordt veelal als een ongewenste ontwikkeling gezien. De twee hoofdargumenten hiervoor zijn ten eerste dat de segregatie in het onderwijs een negatief effect op de onderwijsprestaties kan hebben en ten tweede dat het belemmerend kan werken op de integratie van diverse bevolkingsgroepen. Wetenschappers en beleidsmakers duiden over het algemeen op twee hoofdoorzaken van de onderwijssegregatie. Ten eerste wordt de segregatie in het onderwijs voor een groot deel veroorzaakt door de woonsegregatie, oftewel doordat groepen gescheiden van elkaar wonen gaan zij ook gescheiden van elkaar naar school. Echter, de relatie tussen de onderwijssegregatie en de woonsegregatie betreft geen simpele één op één relatie. De segregatie in het onderwijs vloeit namelijk niet naadloos voort uit de woonsegregatie. Als tweede oorzaak van onderwijssegregatie worden vervolgens vaak de schoolkeuzemotieven van ouders/verzorgers genoemd. De aanname daarbij is dat ouders de samenstelling van een school (in etnisch en sociaal-economisch opzicht) meewegen bij de keuze voor het basisonderwijs. Voorheen was de keuze voor een basisschool veelal in het ‘drie motievenmodel’ te vatten. Met andere woorden: voorheen waren er in feite drie criteria op basis waarvan ouders hun schoolkeuze maakten, de bereikbaarheid van de school, de richting/levensbeschouwing van de school en de kwaliteit ervan. In dit onderzoek is de sociaal/etnische leerlingensamenstelling echter als een vierde keuzecriterium verondersteld.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen