Filialisering van Nederlandse binnensteden : Een onderzoek naar de filialisering van Nederlandse binnensteden en de ontwikkeling van winkelhuurprijzen
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2011-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het Nederlandse winkelaanbod in binnensteden is de afgelopen decennia veranderd. Deze
verandering kan zowel positief als negatief worden opgevat. Het winkelaanbod in bijna alle
Nederlandse binnensteden lijkt op elkaar en overal zijn dezelfde winkels aanwezig met hetzelfde
assortiment en dezelfde uitstraling. Dit zijn niet zomaar winkels. Het zijn filiaalbedrijven die zich in
binnensteden hebben gevestigd op de beste locaties (A-winkelstraten). De zelfstandige ondernemers
zijn uit het straatbeeld verdwenen ten gunste van deze filiaalbedrijven. Maar klopt dit beeld wel? Zijn
Nederlandse binnensteden daadwerkelijk gefilialiseerd en heeft de filialisering geleid tot stijgende
winkelhuurprijzen? En wat zijn hiervan de gevolgen voor Nederlandse binnensteden? In dit
onderzoek wordt nagegaan of deze vermoedens gegrond zijn en of gesproken kan worden van
gefilialiseerde binnensteden. De hoofdvraag in dit onderzoek is als volgt:
“In welke mate is het Nederlandse winkelaanbod gefilialiseerd en welke gevolgen heeft dit voor de
winkelhuurprijzen in binnensteden?
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen