Regiorail over de grens : De complexe realisatie van regionale grensoverschrijdende railverbindingen
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2012-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Vergeleken met het aantal binnenlandse railverbindingen zijn er maar weinig regionale
grensoverschrijdende railverbindingen. Dit terwijl de betekenis van de grenzen sinds de oprichting
van de Europese Unie en het verdrag van Schengen is afgenomen. Wat de oorzaak hiervan is, is niet
bekend, ondanks de maatschappelijke aandacht voor dit thema. Het is dus van belang meer inzicht te
verkrijgen in de realisatie van regionale grensoverschrijdende railverbindingen. Om met deze
diversiteit aan aspecten om te gaan is behoefte aan een hulpmiddel. Dat hulpmiddel is gevonden in
de vorm van actor-netwerktheorie.
Verschillende publicaties hebben betrekking op regionale grensoverschrijdende railverbindingen. Een
initiatiefnota uit 2008 van de Kamerleden Koopmans en Cramer toont aan dat de Nederlandse
politiek grensoverschrijdend railverkeer wil stimuleren. De nota geeft knelpunten en maatregelen om
hier mee om te gaan. Daarnaast zijn op regionaal niveau diverse haalbaarheidsonderzoeken
verschenen die aandacht besteden aan de technische en financiƫle mogelijkheden om een bepaalde
railverbinding te openen of heropenen. Daarbij speelt de verwachte vervoerwaarde, het aantal
reizigers dat van een railverbinding gebruik zou maken, een belangrijke rol. Ook de grens speelt een
belangrijke rol, immers wordt deze overschreden. De grens kenmerkt zich door diverse aspecten,
zowel politiek-materiƫle als sociaal-culturele. Europese stimuleringsmaatregelen en afspraken bieden
mogelijkheden om met deze aspecten om te gaan.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen