Machtig sterk of lekker? Het effect van het Noordelijke accent in reclameboodschappen

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Steeds vaker wordt er in televisiereclames, voor bijvoorbeeld voedingsmiddelen, gebruik gemaakt van regionale accenten. In deze studie is onderzoek gedaan naar het effect van het Noordelijke (Gronings/Achterhoeks) accent in productreclames. Dit effect is onderzocht op vier hoofdvariabelen: attitude ten opzichte van het product, attitude ten opzichte van de advertentie, de aankoopintentie en recall (merkherinnering). De resultaten van dit experiment bewijzen dat het gebruik van het regionale accent ‘Achterhoek’ bij beide merken tot een significant hogere attitude ten opzichte van het product en de advertentie leidde dan het neutrale accent. Voor de aankoopintentie geldt ook dat het Achterhoekse accent tot een hogere aankoopintentie leidt dan het neutrale accent. Het neutrale accent reduceert zelfs de aankoopintentie. Het Achterhoekse accent reduceert de recall ten opzichte van het neutrale en het Groningse accent. Een aanbeveling voor vervolgonderzoek is dan ook het gebruiken maken van de matched-guise-techniek waarbij de advertenties worden ingesproken door één stemacteur.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren