Het Limburgse dialect in printadvertenties Een onderzoek naar het effect van de hoeveelheid regionale taal in printadvertenties op de herinnering, waardering en aankoopintentie van personen binnen en buiten de regio.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-08-18
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In reclame-uitingen worden buitenlandse- en regionale accenten regelmatig gebruikt (Hendriks, Van Meurs & Behnke, 2019). Dit wordt gedaan om het geadverteerde product te versterken. Om dezelfde reden wordt geschreven regionale taal gebruikt in advertenties. De hoeveelheid geschreven regionale taal kan een belangrijke factor zijn voor de effectiviteit van de reclame- uiting. Volgens Piller (2001) zou enkel een slogan in een regionale taal leiden tot een hogere mate van aandacht. Veel studies richten zich op waardering, aankoopintentie en begrip, maar volgens Hornikx et al. (2013) gaat weinig onderzoek reeds uit naar het geheugen. Het doel van dit onderzoek was om te achterhalen of de hoeveelheid geschreven regionale taal effect had op de herinnering, waardering en aankoopintentie van personen binnen en buiten de regio. Er werd een experiment uitgevoerd onder 188 respondenten, waarbij de respondenten verdeeld werden over twee groepen: afkomstig uit de regio (Limburg) of niet afkomstig uit de regio (niet- Limburg). Deze groepen kregen een van de volgende drie condities te zien: een advertentie met een Limburgse slogan, een advertentie geheel in het Limburgs of een advertentie geheel in het Nederlands. Voor spontane herinnering werden er geen verschillen gevonden, wat betekent dat congruente advertenties niet beter herinnerd werden na het zien van een (deels) Limburgse advertentie. Voor geholpen herinnering werden de slogans in de groep Limburgers het beste herinnerd na het zien van de Nederlandse advertenties, gevolgd door de conditie met de Limburgse slogan en als laatst de conditie met daarin de advertenties geheel in het Limburgs. Voor waardering bleek de groep Limburgers de advertentie met de Limburgse slogan beter te waarderen dan de advertentie geheel in het Nederlands. Daarnaast werd de advertentie geheel in het Nederlands beter gewaardeerd door niet-Limburgers dan door Limburgers en de advertentie met de Limburgse slogan beter gewaardeerd door Limburgers dan door niet- Limburgers. Voor aankoopintentie waren er weinig verschillen. Na het zien van de advertentie met een Limburgse slogan bleek de aankoopintentie hoger te zijn voor Limburgers dan voor niet-Limburgers. Niet alle resultaten waren in lijn met de uitkomsten uit voorgaand onderzoek, wat voldoende ruimte overlaat voor vervolgonderzoek.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren