‘Vrouwelijkheid" in Ana Mendieta’s ‘earth-body art’: door de lens van het ecofeminisme

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2020-01-03
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Imagen de Yagul van Ana Mendieta uit 1973, is het begin van haar Silueta-serie die doorliep tot 1977. Imagen de Yagul is een foto van een performance waarop te zien is hoe Mendieta in een pre-Columbiaanse tombe ligt in Mexico. Waarom een tombe? Wat wil zij hiermee zeggen of losmaken? Nog opmerkelijker is dat zij volledig naakt ligt, bedekt met bosjes kleine witte bloemen. Persoonlijk vond ik dit meteen een esthetisch beeld creëren; zowel de bloemen als het vrouwelijk naakt worden in het discours van de kunst al eeuwen gezien als symbolen voor schoonheid. Haar lichaam omgeven door de natuur wekt een natuurlijke en vreedzame sfeer op en doet denken aan de eeuwenoude ‘mythe’ van Moeder Natuur en de verbintenis tussen vrouwelijkheid en natuur. Waar komen deze associaties vandaan? En op welke manier wekt Mendieta deze associaties op in haar Silueta-reeks?
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren