#gouttedor

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2020-06-22
Language
fr
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek is de representatie van de Parijse wijk Goutte d’Or in traditionele en nieuwe, sociale media onderzocht. Interessant aan de nieuwe actor die gevormd wordt door sociale media, is dat deze berichtgeving een grote focus heeft op visueel materiaal en deze platforms steeds vaker worden gebruikt om plaatsen op de kaart te zetten. Aan de hand van een discoursanalyse is het beeld geanalyseerd dat van de wijk wordt geschetst in zowel krantenartikelen waarin Goutte d’Or genoemd wordt als op het sociale medium Instagram onder de hashtag #gouttedor. Ook is gekeken naar de factoren die meespelen in het framen van deze beelden. Dit heeft geresulteerd in een tekstuele analyse van de krantenartikelen en een visuele analyse van de instagramberichten. Uit deze analyses zijn verschillende representaties van de wijk naar voren gekomen. De krantenartikelen schrijven over het algemeen relatief ongunstiger over de wijk dan de instagramberichten met hun afbeeldingen doen. De krantenartikelen halen veelal de criminaliteit en de slechte leefomgeving in de wijk aan, terwijl de instagramberichten een diverse, culturele en actieve wijk laten zien. Wel zijn in beide representaties ook nuances terug te vinden. In het geval van de krantenartikelen spelen factoren als nieuwswaarde, het publiek en de politieke oriëntatie in zekere mate een rol in het beeld dat geschetst wordt. In het geval van Instagram kunnen berichten door iedereen geplaatst worden; factoren als het publiek en doel (onder andere esthetisch, commercieel of activistisch) van de accounts die onder de hashtag #gouttedor posten spelen een rol in het framen van de wijk.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren