Regionale accenten in landelijke marketing: Het commerciële belang van het Noordelijke accent.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het gebruik van congruente regionale accenten in landelijke marketing wordt steeds meer als een effectieve tool gezien in zowel het praktische als het theoretische vakgebied. Er is echter nog weinig onderzoek gedaan naar het effect van het Noordelijke accent in een commerciële context. Dit onderzoek heeft daarom middels een 2 (Product: boormachine en yoghurt) x 4 (Accent: Gronings, Achterhoeks, Limburgs, neutraal) ontwerp onderzocht wat voor een effect het Noordelijke accent heeft op de attitude ten opzichte van het product, attitude ten opzichte van de advertentie, aankoopintentie en de merkherinnering. De twee fictieve producten zijn zodanig ontworpen dat zij congruent zijn met al bestaande Noordelijke associaties. In totaal hebben 249 participanten deelgenomen aan dit onderzoek. Uit de resultaten bleek dat het gebruik van een Noordelijk accent bij congruente producten zeker kan leiden tot een positievere attitude ten opzichte van de advertentie en een hogere aankoopintentie dan een neutraal of Limburgs accent. Deze resultaten zijn een uitbreiding op al bestaande literatuur. Daarbij kunnen marketeers gebruik maken van deze resultaten bij het creëren van landelijke reclame. Hierdoor is dit onderzoek zowel praktisch als theoretisch relevant.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren