De invloed van muziek op een instructievideo.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-07-09
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek werd de invloed van muziek op instructievideo’s getest. Muziek werd hierin onderverdeeld in twee aspecten, namelijk tempo en mate van irritatie. Daarnaast is congruentie (wel of niet congruent) meegenomen in de twee aspecten. De invloed van muziek op de attitude ten opzichte van de video, de attitude ten opzichte van de muziek, de attitude ten opzichte van het muziektempo en de attitude ten opzichte van de mate van irritatie werd gemeten. Er is gebruik gemaakt van een instructievideo waarin een huis van LEGO werd gebouwd. Uit de resultaten is gebleken dat zowel tempo als mate van irritatie invloed hebben op de attitude ten opzichte van de instructievideo; ongeacht de congruentie werd de muziek voor tempo hoger gewaardeerd dan de muziek voor irritatie. Daarnaast bleek uit het onderzoek dat video’s met congruente (ongeacht tempo en irritatie) muziek zorgden voor een betere attitude ten opzichte van de video en ten opzichte van de muziek. Voor deze congruente video’s was ook de mate van irritatie het laagste en de attitude ten opzichte van het muziektempo het best. De conclusie is dat zowel het gebruik van tempo als mate van irritatie in muziek van invloed is op de attitude ten opzichte van de instructievideo. Aangezien er nog weinig onderzoek naar dit onderwerp is gedaan, is vervolgonderzoek nodig om hier uitgebreider op in te gaan. Deze huidige studie kan gezien worden als start voor verder onderzoek naar de invloed van muziek op instructievideo’s.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren