De invloed van geletterdheid op het effect van concreetheid

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-06-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het doel van het huidige onderzoek was het onderzoeken van de invloed van geletterdheid op het effect van concreetheid. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: ‘In hoeverre is het effect van concreetheid afhankelijk van de mate van geletterdheid?’ De participantengroep bestond uit studenten van het mbo niveau 4 en de universiteit. Tijdens het experiment werden de participanten gevraagd een abstracte en een concrete gemeentelijke brief te lezen en de bijbehorende vragenlijsten in te vullen. Deze vragenlijsten toetsten de begrijpelijkheid, tekstwaardering en natuurlijkheid van de teksten op 7-punt Likertschalen. Uit de resultaten bleek dat concreetheid een significant positief effect had op de begrijpelijkheid; concrete teksten werden beter begrepen dan abstracte teksten. Dit effect was groter bij studenten van het mbo dan bij studenten van de universiteit. Er was geen verschil in tekstwaardering tussen abstracte en concrete teksten. Deze resultaten duiden er op dat het effect van concreetheid op de begrijpelijkheid bij informatieve teksten aanwezig is bij verschillende leesniveaus.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren