Doet het Limburgs ertoe? Het effect van Limburgs op de evaluatieve beoordeling van radiocommercials.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-05-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Deze studie onderzoekt het effect van het gebruik van drie taalvariëteiten: Standaardnederlands, Limburgs accenten en Limburgs dialecten in radiocommercials. Om het effect te onderzoeken zijn de commercials beoordeeld door twee groepen van respondenten: Limburgse en niet-Limburgse respondenten. Om een overzicht te krijgen van welke bedrijven en organisaties gebruik maken van Limburgse accenten en dialecten in hun commercials, is een databestand van commercials verzameld. Hierbij is onderscheid gemaakt naar de taalvariëteit van de commercial en het onderwerp van de commercial. Uit dit databestand zijn zes commercials geselecteerd. Het doel van dit onderzoek is het meten van het effect van een Limburgse accent en dialect op de evaluatieve beoordeling van radiocommercials. Bij die beoordeling gaat het zowel om de beoordeling van de commercial als geheel als om de beoordeling van de spreker. Een selectie van zes, deels bewerkte versies van bestaande radiocommercials met een maximale lengte van 30 seconden, was gelijkelijk verdeeld over de drie taalvariëteiten. Voor elke taalvariëteit was er een commercial met een mannelijke en een met een vrouwelijke spreker. De geselecteerde commercials zijn gepresenteerd aan twee respondentengroepen, Limburgse en niet-Limburgse respondenten, om na te gaan of deze groepen verschillen in hun beoordeling. De commercials worden gepresenteerd in twee condities. In de eerste conditie kregen de respondenten alleen de twee Standaardnederlandse en de twee accentcommercials te horen. In de tweede conditie werden daar de twee dialectcommercials aan toegevoegd. De keuze voor deze twee condities was ingegeven door de overweging dat het beluisteren van de dialectcommercials vooral bij de niet-Limburgers tot een algemeen afwijzende beoordeling van het hele experiment zou kunnen leiden. Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat Limburgse respondenten hetzelfde oordelen over de commercials als de niet-Limburgers. Het geslacht van de spreker in de commercial heeft geen vaststelbare invloed op de evaluatieve beoordeling van de luisteraar. Naarmate een taalvariëteit verder afwijkt van de standaardtaal uit zich dit negatief op de evaluatieve beoordeling voor begrijpelijkheid. Sprekers van het Standaardnederlands worden hoger beoordeeld op statuskenmerken, maar er worden gunstige effecten gemeten bij de Limburgse taalvariëteiten voor integriteit en dynamiek. Alle onderzochte commercials worden door de luisteraars als even aansprekend beoordeeld en zijn dus als commercial kwalitatief van vergelijkbaar niveau. Op basis van de onderzoeksresultaten kan wellicht een betere richtlijn opgesteld worden voor commercials van Limburgse bedrijven. Bij commercials gaat het in de marketing om persuasieve communicatie en daarin spelen evaluatieve oordelen vanuit de luisteraar een belangrijke rol.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren