Het effect van verbale verankering in logo’s van non-profit organisaties op de reactie en perceptie van potentiële Franse en Nederlandse donateurs.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-01-24
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Er heerst de laatste jaren een algehele trend in de wereld om minder geld te doneren aan goede doelen. De marketingstrategie is een belangrijke factor om dit weer te laten groeien en verbale verankering in logo’s kan deel uitmaken van deze strategie. Om te kijken of er in verschillende culturen anders wordt gekeken en gereageerd op verbale verankering in logo’s, is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “In hoeverre heeft het niveau van verbale verankering in logo’s van non-profit organisaties invloed op de reactie en perceptie van potentiële donateurs, en in welke mate verschilt dit tussen Nederlandse en Franse potentiële donateurs?” Voor dit experiment waren er in totaal zes vragenlijsten gemaakt, drie in het Nederlands en drie in het Frans. Van die drie vragenlijsten bestond er één uit de logo’s zonde verbale verankering, één uit de logo’s met incomplete verbale verankering en één uit de logo’s met complete verbale verankering. Verder verschilde de vragenlijsten niet van elkaar. In totaal hebben 250 participanten meegedaan aan het experiment, waarvan 203 de vragenlijst (bijna) compleet hebben ingevuld. Hiervan waren er 107 Frans en 96 Nederlands. Over het algemeen was de reactie en perceptie beter voor logo’s met verbale verankering dan voor logo’s zonder verbale verankering. Het verschil tussen Nederlanders en Fransen was te zien bij de intentie om te doneren. Franse participanten waren eerder bereid te doneren bij een complete verbale verankering dan bij geen verbale verankering, terwijl er bij de Nederlanders geen verschil in bereidheid was. Het gebruik van verbale verankering in logo’s van goede doelen kan dus werken, maar er is meer onderzoek nodig om hier ook daadwerkelijk uitspraken over te doen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren