De kracht van voorlezen: een onderzoek naar het effect van verschillende voorleesmethodes op de woordenschatgroottes van tweetalige kinderen

Keywords
No Thumbnail Available
Authors
Issue Date
2018-08-31
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De scriptie biedt een verkennend onderzoek naar het effect van verschillende voorleesmethodes (interactief versus geanimeerd) op de woordenschatgrootte van tweetalige kinderen (4 - 6 jaar). Er werden 24 kinderen getest (6 interactief + lage woordenschat, 6 interactief + hoge woordenschat, 6 geanimeerd + lage woordenschat, 6 geanimeerd + hoge woordenschat) met behulp van de PPVT (receptief) en een benoemtaakje (expressief) op drie momenten in de tijd (voor het lezen, op de helft van de leesinterventie en na de leesperiode). De woordenschatgroei was groter in de interactieve conditie t.o.v. de geanimeerde conditie en kinderen met een hoge woordenschat hadden meer voordeel dan kinderen met een lage woordenschat.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren