Voorbewerken, semantiseren, consolideren en controleren, of blootstellen? Een onderzoek naar woordenschatonderwijs in het Internationaal Schakelonderwijs

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2019-08-22
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek is bekeken welke methode van woordenschatonderwijs het meest effectief is als vorm van preteaching. Hierbij is de viertakt van Verhallen en Verhallen vergeleken met leren vanuit een rijke context. Het onderzoek is uitgevoerd op een school voor internationaal schakelonderwijs (ISK) en kwam voort uit een casus binnen de school. Leerlingen hadden moeite om mee te komen in een duaal traject met een reguliere school. Het onderzoek naar de verschillende leerwijzen van woorden is aangevuld met een onderzoek naar de vervulling van de basisbehoeften van onderwijs (competentie, autonomie en relatie) en intrinsieke motivatie van de betrokken leerlingen. Uit het onderzoek is gebleken dat het aanbieden van preteaching lessen een positief effect heeft op de kennis van de woorden die zijn aangeboden. Er zijn geen verschillen gevonden tussen de verschillende leerwijzen. Daarnaast bleek dat leerlingen zich op de reguliere school minder competent voelden dan op de ISK-school.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation