Story Grammar Training in het onderwijs bij kinderen met een TOS: De relatie tussen het gebruik van grammaticaliteit en complexiteit.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-07-11
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De Story Grammar Training in het onderwijs (SGTO) is een interventie ontwikkeld om kinderen met een TOS te helpen met de narratieve vaardigheden. Het onderzoek levert meer evidentie dat de SGTO effectief lijkt te zijn voor het verbeteren van de narratieve vaardigheden op microstructuur. Kinderen met een TOS gaan na de SGTO significant vooruit in grammaticaliteit en complexiteit van verteluitingen. De toename in grammaticaliteit wordt gekenmerkt door een significante afname in het aantal (lexicale) deleties. De toename in complexiteit wordt gekenmerkt door een significante afname van de onvoltooid tegenwoordige tijd en significante toename van de onvoltooid verleden tijd. Daarnaast wordt er een relatie gevonden tussen de verschillende variabelen van grammaticaliteit en complexiteit. Ten eerste gaat het gebruik van de ene vaardigheid van de complexiteit vaak ten koste van de andere vaardigheid van de complexiteit. Ten tweede gaat het gebruik van meer complexere verteluitingen vaak ten koste van grammaticaliteit en vice versa.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren