Duizend-en-twee-parfums: De oriëntalistische belevenis rondom de twee parfums ‘Roi d’Orient’ en ‘Eau d’Orient’ van cosmeticamerk Rituals

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-01-03
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek komt aan de hand van twee parfums naar voren op welke manier cosmeticabedrijf Rituals via de beleveniseconomie een oriëntalistische mythe verkoopt en daarmee in stand houdt. De semiotische theorie over mythevorming van Roland Barthes, in combinatie met het theorie over het oriëntalisme van Edward Saïd, dragen bij aan het ontrafelen en duiden van de ideologie die de parfums communiceren. Vervolgens biedt het theoretische kader van de beleveniseconomie van B. Joseph Pine II en Joseph H. Gilmore inzicht op welke manier de parfums een belevenis – nog meer dan een product – verkopen. Door het samenbrengen van beide theoretische kaders wordt het enerzijds inzichtelijk dat er gebruikt gemaakt wordt van stereotype beeldvorming en taalgebruik die afkomstig zijn uit het oriëntalistische discours, en dat dit anderzijds de basis vormt voor het creëren van een (escapistische) belevenis, waarmee de parfums verkocht worden.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren