Creating space for new forms of retail businesses in the Haarlem city centre

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-08-29
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Sinds 2015 is er sprake van een positief consumentenvertrouwen en neemt ook de koopbereidheid van consumenten toe, nadat deze in 2013 een dieptepunt bereikten. Een belangrijke ontwikkeling is echter dat consumenten hun aankopen steeds vaker online doen. Naar aanleiding van deze trend gaat de gemeente Haarlem ervan uit dat consumenten steeds vaker naar de binnenstad gaan voor hun belevenis. Bij dit scenario past een meer gediversifieerd winkelaanbod met meer ondernemers die inspelen op de belevenisfactor. Daarom zijn in dit onderzoek met name de belangen van lokale ondernemers en ondernemers met innoverende concepten onderzocht. De conclusie is dat de locatiefactoren in de kern van de binnenstad goed worden gewaardeerd. Aan de andere kant worden deze in de aanloopwinkelstraten minder positief gewaardeerd. Hierbij betreft het met name de hoogte van vastgoedprijzen en de geringe omvang van passantenstromen, variabelen die tevens invloed hebben op de keuze van een ondernemer om de binnenstad al dan niet te verlaten. In dit onderzoek is daarom getracht aanbevelingen te formuleren die deze variabelen in meer positief ervaren variabelen kunnen omzetten. Zijn de negatieve locatiefactoren in de risicovolle aanloopwinkelstraten structureel van aard? Dan kan transformatie naar kansrijke functies als horeca en commerciƫle dienstverlening of wonen onderzocht worden.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen
Specialisation