Van krimp- naar succesregio. Een onderzoek naar betere voorlichting over Zeeuws-Vlaanderen voor havo/vwo bovenbouw, in de strijd tegen krimp

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-07-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Zeeuws-Vlaanderen is aan het krimpen. Dat betekent dat bevolkingsaantallen afnemen, waardoor de leefbaarheid in de regio op veel plaatsen achteruit gaat. Middelbare scholen moeten fuseren, basisscholen moeten soms sluiten en ook sportverenigingen hebben het vaak lastig. Ook in het Zeeuws-Vlaamse bedrijfsleven komt dit probleem naar voren: veel openstaande vacatures blijken lastig te vervullen. Bedrijven hebben vooral veel moeite met het vinden van hoogopgeleid (HBO of WO) personeel. Er heerst een kennistekort op de lokale arbeidsmarkt en dit blijkt lastig op te vullen. Een van de belangrijkste oorzaken voor de bevolkingsafname en dit kennistekort is het wegtrekken van middelbare scholieren. Binnen de regio zijn (vrijwel) geen HBO of WO opleidingen, waardoor zij bijna gedwongen zijn om de regio te verlaten. Veel van die leerlingen hebben echter geen idee wat de regio hen te bieden heeft. Er zijn veel carrièremogelijkheden waar de meeste leerlingen geen weet van hebben. Zij geven dit ook aan en zeggen dat ze hier graag meer voorlichting over zouden willen krijgen. Door middel van gastlessen en workshops van bedrijven op middelbare scholen (regiomarketing) en in te spelen op de place attachment van de leerlingen, kunnen zij de regio beter voorgelicht verlaten. Dit kan de kans vergroten dat zij na hun studie terug willen keren naar de regio.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen