De effectiviteit van eudaimonische narratieve reclames onder sterfelijkheidssaillantie.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-08-30
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek werd de overtuigingskracht van eudaimonische narratieve reclames onder sterfelijkheidssaillantie onderzocht en vergeleken met niet-eudaimonische narratieve reclames. Uit de resultaten bleek dat eudaimonische narratieve reclames leidden tot meer gemixte affectieve reacties en ontroering dan niet-eudaimonische narratieve reclames. Sterfelijkheids-saillantie leidde daarnaast tot een positievere beoordeling van eudaimonische dan niet-eudaimonische narratieve reclames, maar niet van het merk. De koopintentie en reactietijdscore op positieve en negatieve eigenschappen verschilde voor Budweiser niet over de condities. Voor Coca-Cola verhoogde sterfelijkheidssaillantie zoals verwacht de koopintentie bij de niet-eudaimonische narratieve reclame, maar niet bij de eudaimonische narratieve reclame. Daarnaast reageerden de proefpersonen onder sterfelijkheidssaillantie sneller op positieve dan negatieve eigenschappen na de eudaimonische narratieve Coca-Cola reclame. De bevindingen demonstreren de functie van eudaimonische narratieve reclames als buffer tegen existentiële angsten en laten zien dat sterfelijkheidssaillantie bij eudaimonische narratieve reclames weliswaar leidt tot een positievere beoordeling, maar de ontvanger niet overtuigt om een product te kopen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren