De invloed van rijmende priming tijdens de verwerking van geïsoleerde woorden: Een beoordelingstaak bij dove en horende lezers.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-04-24
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In het dagelijks leven speelt lezen een cruciale rol voor mensen en voor leesvaardigheid is fonologische kennis een prominente factor. In tegenstelling tot horende mensen kunnen dove mensen geen auditieve feedback ontvangen, waardoor zij minder fonologisch bewust zijn dan horende mensen. In deze studie staat de leessnelheid van horenden en doven centraal, waarbij sprake is van fonologische priming in de vorm van rijm. Zowel dove (N = 13) als horende (N = 14) participanten binnen de leeftijd van 16-21 jaar kregen de taak om van 80 geïsoleerde woorden te bepalen of de betekenis van het woord levend was of niet en hierbij werden 20 targetwoorden geprimed door rijmwoorden. Van deze rijmwoorden was de helft orthografisch gelijk en de andere helft orthografisch ongelijk aan het targetwoord. Uit het experiment is gebleken dat horende participanten gemiddeld sneller waren dan doven in de beoordeling van de woorden, maar er is geen significant faciliterend priming-effect gevonden van rijm op de reactietijden van de beoordeling van de targetwoorden, ongeacht de orthografie van de woorden. Dit zou kunnen suggereren dat doven geschreven woorden op een andere manier verwerken dan horenden. Mogelijk verloopt bij doven de activatie van woorden door middel van mondbeelden in plaats van via fonemen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren