Nadelige informatie-effecten bij MS-patiënten.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2019-08-29
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Ongeveer 65% van de mensen met Multiple Sclerose (MS) krijgt tijdens de ziekte met cognitieve klachten te maken. Naast biologische factoren is gebleken dat communicatie ook een belangrijke rol speelt bij het optreden van dergelijke problemen. Binnen deze scriptie is onderzocht welke rol communicatie speelt bij het optreden van cognitieve problemen bij MS-patiënten waarbij onderliggende, mogelijk verklarende processen als waargenomen kwetsbaarheid, ego depletion en stigmabewustzijn zijn meegenomen. 242 MS-patiënten werden random ingedeeld in een van de zes condities die informatie bevatte over cognitieve problemen als gevolg van MS, gebruik makend van een direct negatief frame (“last krijgen van cognitieve problemen”), een indirect positief frame (“te maken krijgen met cognitieve veranderingen”) of een controletekst waarin deze relatie niet werd gecommuniceerd. Cognitieve belasting werd geoperationaliseerd middels een Trail Making Test (TMT) die patiënten, afhankelijk van de conditie, voorafgaand aan de target-test maakten. De afhankelijke variabelen die werden gemeten waren cognitieve prestaties en zelf-gerapporteerde cognitieve klachten. Tot slot werd de mate waarin patiënten zich bewust zijn van stigma als moderator variabele meegenomen en de mate waarin patiënten zich kwetsbaar voelen voor cognitieve problemen als mediator variabele meegenomen. Uit het onderzoek bleek dat het lezen van een bericht met een direct negatief frame zorgde voor een hogere motivatie en daarmee betere cognitieve prestaties, maar tegelijkertijd meer cognitieve klachten veroorzaakte. Tevens bleek dat het informeren van patiënten met een hoog stigmabewustzijn zorgde voor betere cognitieve prestaties wanneer zij voorafgaand aan de target-test de TMT maakten. In dit onderzoek werd voor het eerst binnen de literatuur omtrent nadelige informatie-effecten bij MS-patiënten een effect van motivatie en cognitieve belasting aangetoond. Het is raadzaam om met name stigmabewuste patiënten wel te informeren en te prikkelen met een test als de TMT om daarmee de cognitieve prestaties te bevorderen. Echter dient er vanuit ethisch oogpunt rekening te worden gehouden met het feit dat informeren tegelijkertijd voor meer cognitieve klachten zorgt.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren