Sociale media en vertrouwen in een merk: de invloed van communicatiestijl en merkpersoonlijkheid.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2019-05-31
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Deze scriptie draagt bij aan onderzoek naar het vertrouwen van de consument in een merk. Verschillende factoren kunnen merkvertrouwen beïnvloeden, zo ook communicatiestijl en merkpersoonlijkheid. Dit onderzoek draagt bij aan de bestaande literatuur naar merkvertrouwen, door de invloed van communicatiestijl en merkpersoonlijkheid op merkvertrouwen te onderzoeken in de context van online interactie op sociale media. De invloed van communicatiestijl (formeel versus informeel) en merkpersoonlijkheid (competent versus opwindend) op merkvertrouwen is onderzocht door middel van een online experiment. Na het lezen van een merkprofiel dat een competente of opwindende merkpersoonlijkheid uitdroeg, kregen de proefpersonen Twitterberichten te lezen waarvan de communicatiestijl was gemanipuleerd. Vervolgens werd het vertrouwen in het merk gemeten. Volgens de resultaten van dit experiment hebben zowel communicatiestijl als merkpersoonlijkheid geen effect op vertrouwen in een merk en bestaat er ook geen interactie-effect. De beide variabelen communicatiestijl en merkpersoonlijkheid beïnvloeden in de context van het voorliggende onderzoek het merkvertrouwen dus niet. Mogelijke theoretische en methodologische verklaringen voor dit resultaat worden uiteengezet in de discussie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren